fredag 5. oktober 2012

Den profesjonelle læreren - et supermenneske?

Den profesjonelle læreren er, i følge læreboka (La Stå! side 32):
  • en trygg og god klasseleder
  • en som behersker sitt fag
  • en som er god til å gi tilbakemeldinger
  • en som griper inn i konflikter
  • flink til å forklare
  • alltid godt forberedt
  • god til å improvisere
  • en som evaluerer skoledagen fortløpende
  • en som engasjerer seg i skoledebatten
  • en som oppdaterer seg på nyere forskning
  • en som fremstår med selstendige meninger
  • kompetent til å ta egne valg
  • en som begrunner sine valg
  • et klokt menneske!
Finnes dette fantastiske mennesket i virkeligheten? Neppe, men det er jo greit å ha noe og strekke seg etter.

Til daglig treffer jeg de som har fått det ærefulle oppdraget å undervise mine barn. Disse lærerne er mine hverdagshelter. De er selv småbarnsforeldre og gjør så godt de kan for å få den ene dagen til å henge i hop med den neste. For meg er det betryggende å se at de fremstår som helt normale mennesker. Så får det heller være at de kanskje ikke er 100 % oppdatert innen forskning. Viktigst av alt mener jeg er evnen til å vise omsorg for enkeltindividet. Kanskje noe som burde ha hørt inn under det å være en profesjonell lærer?

3 kommentarer:

  1. Godt innlegg til ettertanke. Du setter pedagogikkbokas stereotypier opp mot virkelige lærere i skolen.

    Jeg er enig med deg i at noe av det viktigste mangler i opplistinga. Du beskriver det som "evnen til å vise omsorg for enkeltindividet." En annen side av samme kvalitet er evnen til å "se" den enkelte elev på en slik måte at eleven føler seg akseptert som den hun er og inkludert i skolens sosiale og faglige læringsrom.

    SvarSlett
  2. Hei Marit!

    Tanken er jo at vi skal kommentere hverandres innlegg, så her kommer en liten kommentar til ditt innlegg. Jeg er helt enig med deg i dine tanker om at ”evnen til å vise omsorg for enkeltindividet” er en viktig faktor som har en berettiget plass i denne sammenhengen.
    Jeg likte din oppstilling, sånn punktvis, for det hele blev veldig oversiktlig. Artig med bildet på Superman, for jeg syns at bilder løfter opp tekstene. Jeg er også enig med deg i dine tanker og funderinger om dette fantastiske mennesket finnes i virkeligheten. Jeg tror at man hele tiden lær, både helt nye ting, men også at gammel kunnskap får ny mening når ens erfaring øker og forandres. Jeg tror ikke det går an å bli fullærd, uten at man må strekke seg etter nye mål hele tiden.
    Det her var noen kommentarer ifra meg. Jeg ser gjerne at du kommenterer mine innlegg, for jeg vill gjerne ha kommentarer og synspunkter til mine innlegg.

    Ha en fin høstferie

    Hans

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentarer, jo det er artigere når noen både leser og tenker over det man skriver.

      Slett